Carl Harry Stålhane är ett av de stora namnen inom Svensk keramisk konst, och Studio's absoluta favorit. I det här inlägget vill vi speciellt uppmärksamma den period i Stålhanes karriär, som vi tycker är den allra bästa, och som med störst tydlighet visar hans stora konstnärskap och keramiska uttryck. Alla objekt är unika och gjorda under 1960-talet.
På våren 1960 visade Carl-Harry Stålhane stengods på Galleri Blanche i Stockholm, en utställning som blev en manifestation av tidens keramiska motrörelse. "Nu kommer 60-talets keramik: tung, primitiv, robust, dramatisk", skrev Ulf Hård af Segerstad (SvD 29.4.60) och beskrev Stålhanes kärl som en kärleksförklaring till de naturliga materialen i plaståldern.
Det var en spännande period i Stålhanes konstnärskap. Stålhanes keramik utvecklades från finlemmat salongsgods till grovhuggna, mörka pjäser med utfall av smält berggrund. Sprutpistolernas fina glasyrdimma byttes mot ett hällande och spacklande på skurna kärlytor. Stålhane drev sin konst mot allt större format och skapade monumentala klippväggar i bränd lera: Handelsbanken 1961, SAAB i Linköping 1963, Commerce Tower i Kansas City 1964 och Volvos huvudkontor 1967 - ett underbart landskap med järnets väg från gruva till bilar. Volvoväggen är ett av landets största keramiska verk och kanske Stålhanes bästa insats överhuvudtaget.
Write a comment
Karina Mccay (Thursday, 02 February 2017 12:57)
Thank you a lot for sharing this with all of us you really understand what you're speaking about! Bookmarked. Kindly also visit my site =). We can have a hyperlink exchange arrangement among us